Essä, Lina Eriksson 2010

 

Bloggen som kommersiellt Medie

-      Hur bloggar kan användas inom reklam och pr

 

Lina Eriksson

870513-5542

Digitala Distributionsformer

Högskolan Väst

Handledare: Lennarth Bernhardsson

2010

 

 

Följer du någon blogg? En fråga många idag svarar ”ja” på. Endast i Sverige finns bloggar som har upp till hundra tusen läsare varje dag. Fler än många webbaserade tidningar och nyhetssajter. Får bloggare en sorts makt över oss läsare och inte minst över företag som vill synas eller inte få dålig publicitet av en blogg som läses av ett stort antal? Hur kan det se ut i dagens bloggar med produktplacering, inflytande m.m? Är bloggen ett nytt kommersiellt medie?


Om Bloggen
Nästan 200 000 bloggar startas upp varje dag och bloggen har blivit ett fenomen som växt lavinartat.
Ordet blogg kommer från engelskan Weblog, alltså en sorts dagbok eller logg som förs via webben.
Det finns flera olika tjänster som erbjuder dig en personlig blogg. Bland annat Blogg.se och blogger. Du behöver inte ha en egen server där du laddar upp din blogg utan kan kostnadsfritt skapa en blogg via dessa sidor.
En Blogg kan handla om allting mellan himmel jord. Det kan vara en personlig blogg du skriver som en sorts dagbok eller en blogg där ett företag uppdaterar sig och håller sig aktiva i medievärlden.
Genres inom bloggar kan vara modebloggar, fotobloggar, designbloggar, politiska bloggar, matbloggar et.c. Det finns någonting för det mesta.
Populärt är idag också microbloggar så som twitter som erbjuder dig en blogg i miniformat på max 140 tecken per inlägg.


Något som dock utmärker Sveriges bloggosfär är de unga tjejer i 13-18 årsåldern som bloggar om smink och kläder.
Stefan Nilsson, Trendanalytiker i Stockholm säger att en av anledningarna till att de yngre, framförallt kvinnliga bloggare blivit så pass populära är att de är frispråkiga. Att vara ung och okänd kan vara en stor fördel om man vill få en blogg att växa då man kan vara mer frispråkig och chockera mer än om man har ett ansikte utåt från början.
En av de största bloggarna i Sverige tillhör en 18-årig tjej. Hon har ca 750 000 träffar i veckan.
Blondinbella som länge låg på toppen låg år 2009 på plats 81 av Sveriges 100 mäktigaste. Hon var då endast 18 år gammal.

Hur tänker vi?
I en undersökning har det framkommit att 83% av människor hellre tar råd av vänner, familj eller experter när de väljer restaurang framför traditionell marknadsföring.  61% av människor hör med vänner och familj innan de ser en film och i samma undersökning framgår också att 71% av folket gör detsamma när det skall köpa medicin eller besöka nya platser.

Vi är alltså mycket beroende av samtal och diskussioner med andra människor innan vi väljer vad vi skall konsumera eller vart vi skall resa, äta, se på bio et.c
Bloggen som sådan erbjuder en plats där människor kan ta del av andra människors erfarenheter. Positiva och negativa och efter denna spegling kunna göra ett val om att göra eller inte göra detsamma. De större bloggarna i Sverige kan ha upp till 100 000 läsare varje dag. Något som ger dem stor makt över reklamindustrin. Att ha reklam på en blogg kan vara lönsamt.

Hur yttrar sig reklamen?
Många stora företag har uppmärksammat bloggarna och har inte endast reklambanners på deras sidor utan skickar dem också gratis produkter, bjuder in till event m.m
Reklam på en blogg leder mycket oftare till ett köp än vad en eventuell reklam i till exempel tidningen Aftonbladet skulle göra.
Kan detta bero på att man som konsument litar mer på en människa bakom en blogg man har lättare att koppla till än en av företaget själv framtagen reklam som visas på t.v eller i tidningar?

Stefan Nilsson menar att vi svenskar har ett stort behov av att passa in och att hänga med. Det tillsammans med att bloggarna utgör en sorts filtrering i den information vi matas med konstant kan gör att man blir starkt påverkad av det de skriver, tycker och konsumerar.

Företaget videofy (videofy.me) erbjuder bloggare en mediaspelare de kan använda sig av för att ladda upp filmklipp på sina bloggar. I början av klippet kommer en reklamsnutt från företag Videofy har kontrakt med och bloggaren och Videofy delar 50/50 av reklamintäkterna. Hur mycket pengar du då tjänar som bloggare beror då på hur många träffar ditt videoinlägg får. Bloggerskan Anchisa Wallström (fokis.se) har idag den största publiken på videofy.me. Hon är 18 år och har ca 360 000 träffar per vecka.

Christian Raijter, grundaren till företaget Blogvertiser som specialiserar sig på pruduktplacering inom bloggar säger att den som annonserar på en blogg träffar hundra procent rätt. Annonserar man om en moderelaterad vara på en modeblogg med 2000 läsare per dag så har man 2000 läsare som är intresserad av varan.

Enligt Hans Kullins undersökning om svenska bloggare säger nästan hälften av bloggläsarna att de bloggar de läser mest är så kallade modebloggar. Stora inom denna genre är Kenzas, Englas Showroom, Style by Kling och Blondinbella.
Under 2008 var det stor debatt kring dessa modebloggare angående den så kallade ”dolda produktplaceringen”. Tjejer bloggade om vad de köpt och tipsade om produkter.
”Jag vet att sådant jag rekommenderat har tagit slut i butiken så det är klart att jag har makt.” sade Isabella Löwengrip. Blondinbella i en intervju i mars 2008.

Microbloggar, framförallt Twitter har också blivit populärt att använda bland företag och politiker för att synas. Under 2008 uppmärksammades Barack Obamas twittrande och under valdagen ökades twittrandet med 43 procent. Som marknadsföring kan det vara ett bra sätt att visa att företaget hänger med samt att man får en annan relation till företagen/privatpersonerna i fråga.
Även många tidningar och nyhetsstationer har egna twitterkonton som tillåter en snabb uppdatering. Vi katastrofer har detta visat sig vara till stor hjälp då de snabbare kunnat få ut information, kartor och bilder över situationen än vad de kunnat via t.v-sändningar. Ögonvittnen vid katastrofer har också kunnat twittra om nödsituationer, gett vägledning och på annat sätt upplysa om situationen.
När ett flygplan fick nödlanda i Hudsonfloden i Januari i år var den första bilden som offentliggjordes en bild tagen med mobil och uppladdad till Twitpic innan någon nyhetsstation var på plats.

 

Om man tänker som Studio Total gjorde när de våren 2009 startade bloggen Black Ascot kan man också använda hela bloggen som reklam för en produkt eller liknande.
I bloggen Black Ascot skrev unga Erika Ascot om sex, mode och död med en säregen litterär stil som fort spred sig över internet.
”8 år var jag när dom dog. Sedan dess bor jag med mitt Styvmonster i en liten våning med fem kakelugnar och 750 klänningar på Östermalm och gör det bästa för att supa/shoppa bort mina minnen” är det första vi möts av när vi går in på bloggen.

 

Under ett par månaders tid var Black Ascot en stor ”snackis” och vad alla ville veta var vem den anonyma Erika som aldrig visade sig annat än på suddiga bilder var.
I slutändan visade det sig att hon var en påhittad karaktär till en av Malmöoperans aktuella uppsättningar Vanessa som reklambyrån Studio Total gett liv i genom sin blogg Black Ascot.
När uppmärksamheten svalnat kom i Maj 2008 ett sista inlägg från Erika.

 

”Detta blir mitt sista inlägg. Det är vår nu. Solen skiner. Almarna på gatan nedanför har slagit ut och löven kastar
märkliga skuggor på asfalten, nästan som bokstäver.
Jag ska snart ut och träffa några gamla vänner som väntat på mig alldeles för länge. Jag lutar mig ut genom fönstret. Fyra våningar.”

 

Och en askspridning ägde rum vid Eleonora Kyrka för Erika.
Ett intressant PR-trick som i slutändan väckt stora känslor. Och man kan inte säga annat än att Malmöoperan fick stor uppmärksamhet även om det ej uppmärksammats lika mycket om det hade någon påverkan på hur många biljetter som såldes till föreställningen.

 

”Världen består av berättelser och en bra berättelse sprider sig själv” Sade Tomas Bergqvist, en av studio Totals grundare.

 

Slutsats
Jag tror att bloggar i stor grad kommer få mer och mer inflytande på vår konsumtion och vad vi gör. Ser man en produkt i en blogg en bloggare tipsar om tror jag man i högre grad litar mer på informationen och utvärderingen än om den kom direkt från företaget i form av en t.v-reklam. Där skulle det inte framgå något negativt om produkten. Den är jävig och kan inte kritisera varan så som en bloggare kan göra. Men frågan är också om inte förtroendet för bloggarna kommer minska i takt med den betalning bloggarna får. Kan man säkert veta att de inte får betalt för att tala väl om en produkt?

 

Exemplet med Black Ascot tycker jag är ett intressant sätt att använda bloggen som själva reklamen istället för att sätta in reklamen i en blogg. Man skapade ett nytt fenomen med den falska bloggen som väckte uppmärksamhet och spreds som en löpeld. Utan att egentligen peka på föreställningen den gjorde reklam för.

 

Frågan är hur det kommer se ut längre fram. Kommer de politiska bloggarna få större genomslag? Kommer vi påverkas politiskt utifrån hur många läsare ett visst parti har på sin blogg? Kommer fler marknadsföringskupper utföras så som Black Ascots som kommer påverka oss på sätt vi inte trodde från början?
Ett sorts War of the Worlds av Orson Wells fast i bloggform?

 

Lina Eriksson 2010

 

Källförtecking

 

H. Amster (2008) Modebloggar för Miljoner (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/modebloggar-for-miljoner_1066067.svd

[2010-01-01]

 

E.A.Labba (2007) Företag erbjuds textreklam på bloggar (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.dn.se/ekonomi/foretag-erbjuds-textreklam-pa-bloggar-1.632328

[2010-01-01]

 

N.Agarwai, H.Liu, L.Tang, P.S.Yu (2008) Identifying the influential bloggers in a community (Elektronisk) Tillgänglig: http://portal.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=1341531.1341559&coll=Portal&dl=ACM&CFID=62076780&CFTOKEN=66794283

[2010-01-01]

 

D,Schiano & B,Nardi (2004) Blogging by the Rest of Us (Elektronisk) Tillgänglig: http://portal.acm.org.ezproxy.server.hv.se/citation.cfm?id=985921.986009&coll=Portal&dl=ACM&CFID=62076780&CFTOKEN=66794283

[2010-01-01]

 

N. Malmborg (2009) En bra berättelse sprider sig själv (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.dn.se/kultur-noje/en-bra-berattelse-sprider-sig-sjalv-1.924456 [2010-01-01]

 

U. Lidbo (2009) Därför är bloggarna de nya stjärnorna (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/wendela/article6156235.ab

[2010-01-01]

 

E. Buskas, J. Melén (2009) Sveriges 100 mäktigaste (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6350107.ab

[2010-01-01]

 

E. Ascot (2009) Black Ascot (Elektronisk) Tillgänglig: http://blackascot.blogspot.com/

[2010-01-01]

 

Videofy (2010) Videofy (Elektronisk) Tillgänglig: www.videofy.me

[2010-01-01]

 

Wikipedia (2009) Twitter (Elektronisk) Tillgänglig:http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter(20091208)

 

E24 (Blogg) (2009) (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.e24.se/business/reklam-och-media/unga-bloggare-tar-modemakten_81519.e24 (20091220)

 

Wikipedia (Blogg) (2009) (Elektronisk) Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blogg (20091220)


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Hallo!



Jag fann verkligen stort intresse i det där med rollfigurens blogg för en föreställningen - ett riktigt bra exempel för ämnet.

Jag hade inte heller hört om videofy.me förut men efter att gjort en snabb överblick verkar det fungera väl för bloggare.

Ett annat alternativ jag sett en del bloggare väljer att använda till Vlogs är blip.tv - inte helt inriktad på endast bloggar som det andra, men fungerar i princip samma,med infogning i inläggen och 50/50 delning på reklamintäkter(Blip,2010).



Jag skulle vänligt föreslå att även smyga lite fler referenser i texten till dina källor, mer specifikt i början då det nämns undersökningar och nummer men ingen direkt påminnelse till var informationen kommer ifrån. För övrigt tycker jag att det finns ett bra flöde och uppsättningen av

punkterna känns rätt.



Källor



Blip.tv (2010) About Us. [Elektronisk]. Tillgänglig: < http://blip.tv/about/ > [2010-01-07]

2010-01-07 @ 13:07:19
URL: http://tor.ei.hv.se/~dig08005/blog/
Postat av: Jonas

Review Lina



Mycket intressant när du tar upp att en hel blogg kan vara reklam. Hur det kommer smygande på oss, det är väldigt enkelt att via internet göra reklam som inte direkt ses som reklam.



Kändes som att det saknades källor i framförallt början.



En mycket lättläst text, med bra flyt. Intresset hölls uppe mycket väl genom hela texten.



Hade gärna sett fler exempel på andra reklamkampanjer precis som bloggen du nämnde. Studio Total har gjort flera, kolla gärna in Kulturpartiet(Wikipedia 2009). Detta är ingen blogg, men kan du hitta andra som också skapat bloggar på precis samma sätt. Studio Total skapade även en fiktiv facebook användare för att tävla ut IKEA-möbler genom taggning i foton.



Källor:

Wikipedia Kulturpartiet 2009 [Elektronisk] Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturpartiet 2010-01-07

2010-01-08 @ 02:13:45
URL: http://shortleif.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0