Microbloggar I



Microbloggar är ett fenomen som spridit sig snabbt på förhållandevis kort tid. Ett stort genombrott för microbloggar kom i samarbete med tjänsten Twitter 2006.
Men vad är då en microblogg och hur skiljer den sig från vanliga bloggar?

När du microbloggar finns det en gräns till hur långt ditt inlägg kan vara. Ofta förhåller det sig till 140 tecken. Detta skapar en begränsning i uppdateringen som du måste följa. I en vanlig blogg kan inlägg vara så långa som du väljer själv.
Microbloggen är en bra tjänst för att meddela de omkring dig vad som händer i din vardag just nu. Skriver du en blogg kan du microblogga mellan blogginlägg och på så sätt knyta an mer personligt med dina kontakter. Det skapas en sorts personlig gemenskap kring dig och dina microbloggföljare som kanske inte uppnås på samma sätt som i en vanlig blogg.



Källor:

Wikipedia (2009) Twitter (Elektronisk) Tillgänglig:http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter(20091129)
Wikipedia (2009) Microblog (Elektronisk) Tillgänglig:http://en.wikipedia.org/wiki/Microblog(20091129)
Youtube (2009) Twitter in plain english (Elektronisk) Tillgänglig:http://www.youtube.com/watch?v=ddO9idmax0o (20091129)

Kommentarer
Postat av: Frida Nelhans

Hur tycker du att Twitter är? Har du fått ordning på kontot, kanske fått svar från huvudkontoret sen du skrev supportmail till de?



Har du kopplat ditt Twitterkonto till Facebook, så att ditt twitterinlägg dyker upp där så att alla kan se och kommentera? Tycker det är bra så man får mer respons. Ibland är det så tråkigt att skriva t.ex. twitterinlägg om ingen kommenterar.

2009-12-03 @ 23:48:23
URL: http://tor.ei.hv.se/~dig08030/blogg/
Postat av: Aga

Ditt inlägg om mikrobloggar beskriver mest vad det är och var man kan använda denna tjänst. Jag saknar mer innehåll om varför man mikrobloggar och vad det är bra för. Både från företag och privatpersoner.



Aliza Sherman beskriver kort om hur företag kan ha nytta av mikrobloggar så som behov, tid, vad och hur man ska skriva för att uppdatera kunder med nyheter om företaget(Sherman, 2009).

En annan sida är hur privatpersoner kan använda sig av mikrobloggar på "rätt" sätt. Självklart kan man skriva om vad man gör just nu som att "nu dricker jag kaffe", men det kanske inte intresserar läsarna. Vad är då mest intressant? Ett sätt är att uppdatera sina vänner med korta inlägg om vad som ska hända som t.ex "jag finns där den tiden, de som vill kan komma" eller kanske boka möten med personer (youtube, 2008).



Dina källor är inte tillräckligt tydliga.



Sherman Aliza (2009), Microblogs for Marketing

[Elektronisk].http://digitalmarketer.quickanddirtytips.com/microblog-for-marketing.aspx

Tillgänglig:[2009-12-08]



Youtube (2008). Microblogging: Jaiku, Twitter, or Pownce? w/ Kris Krug.

[Elektronisk]. http://www.youtube.com/watch?v=f6JqYGZ4MVQ

Tillgänglig:[2009-12-08]

2009-12-08 @ 12:24:44
Postat av: Eva K.

Håller med Aga om dina källor, de ska enligt harvard finnas med i den löpande texten se; http://www2.bibliotek.hv.se/public/pdf/harvard05.pdf

Du skulle kunna ta med den sociala biten och hur vissa kändisar utnyttjar twitter för marknadsföring av sig själva (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article4722067.ab)

På det sättet så tar de kontrollen över vad som skrivs och inte skrivs om dem. De kan neka rykten och liknande som skrivs av skvallerblaskor (inser ironin i att jag använde aftonbladet som källa).

2010-01-11 @ 13:41:00
URL: http://vanellsart.blogg.se/
Postat av: Eva

Intressant kan vara att nämna hur få det är som är "Stora" på twitter.



" We observe that roughly half of Twitter’s



users have ten or fewer subscribers; only ten per cent



have 100 or more. A very few “Twitter celebrities” (led by hundreds of thousands of subscribers.

cnnbrk,2 according to twittercounter.com) have tens or hundreds of thousands of subscribers."



(http://www.usenix.org/events/iptps09/tech/full_papers/sandler/sandler.pdf)

2010-02-26 @ 14:13:06
URL: http://vanellsart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0