Seminarie 3

Dagens seminarie handlade inte helt oväntat mycket om språk. En diskussion som kom upp som jag fann intressant är huruvida det varit om alla människor skulle haft ett gemensamt språk. Det diskuterades vilket språk det skulle vara. Engelska? Borde det inte vara det språket som flest människor på jorden talar? I alla fall så tycker jag att ett gemensamt världsspråk kan vara en fin tanke. Tänk vad mycket lättare det hade blivit att ta del av andras kulturer och att lära oss av varandra och förstå varandra. Samtidigt hade det nog aldrig funkat i praktiken. Våra språk sliljer sig inte endast i uttal utan de är så oroligt kulturellt betingade. Vi i Sverige har ordet "lagom" vi inte finner i något annat språk. Vi har ett helt eget ord för att träffa någon och ta en kopp kaffe och en bulle. Fika. jag tror det är eskimåerna som har jättemånga ord för snö. men skulle man använda ordet snö i ett land som inte har det? Jag tror att språket skulle utvecklas åt alla olika håll i slutändan då vårt språk bygger på det sociokulturella perspektivets behov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0