Seminarium 1

Min grupp diksuterade bland annat hur vi mest effektivt lär oss. Som det ser ut idag, med stora klasser med få lärare eller att varje elev skulle ha en personlig lärare som var fokuserad på just den eleven. Jag tror att det finns stora fördelar och nackdelar med bägge delarna. Som lärling har du full fokus, man kan lättare anpassa lärandet till att fungera för just dig et.c men samtidigt tror jag man lättare blir influerad i ett speciellt sätt att arbeta på. Genom att endast ha kontakt med en lärare kan det nog påverka en till att jobba precis som den gör och alltid gjort då man får en enda syn på arbetssättet. detta kanske inte är det optimala sättet och visar inte dig att det finns andra tillvägagångssätt.

Vi dikuterade också mycket om grupparbeten och hur man blir bedömd i ett sådant.  Vi kände nog de flesta av oss i diskussionsgruppen att det är svårt med grupparbeten då det finns folk som lägger ned minsta lilla arbete men fortfarande får likvärdigt betyg. De som jobbar hårt och mest kan också vägas ned och få sämre betyg än vad den skulle få om den jobbat själv. Problematiiken ligger ju i att i arbteslivet kan man ibland tvingas till att jobba i grupp och man måste då ha erfarenhet i hur det funkar och hur man själv jobbar i grupp. Samtidigt vill jag inte tro att det finns de i arbetslivet som är så blasé till sitt jobb att de inte kan dra sitt strå till stacken i ett grupparbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0