Veckans tanke 1

Angående sociala nätverk och mobbing.
OM man tar facebook som ett exempel kan jag inte se några större problem då du väljer vilka vänner du har på facebook och vilka du har kontakt med. Hade jag varit i den åldern där mobbing främst förekommer hade jag inte haft personer i min kontaktlista som hade varit potentiella idioter. I det sociala nätverket är det svårare att vara anonym då du i flesta fall träffat de människorna på din kontaktlista och vet vad det är för några människor.

Jag tror nätmobbing är mer en diskussion kring bloggare. Jag tror det är bloggare som utsätter och främst ustsätts för denna närmobbing. Man kan se på Alexander Schulmans (gamla) blogg eller alla de horder av unga tjejer som ligger på topplistan och bloggar där det förekommer en hel del mobbing och utstuderad manipulation. Det finns också så kallade "skvallerbloggar" där skitsnack tas upp om alla bloggare.
På en blogg kan man vara någorlunda anonym i sina kommentarer.

I ett socialt nätverk är det svårare att vara anonym och man är inte lika utsatt då det är lätt att blockera personer och ta bort dem från sina kontaktlistor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0