Processbeskrivning

Death did us part or how to kill a zombie… again.

Processbeskrivning

 

Inspelning

Första dagen träffade jag Mika som skulle vara min Zombie och narratör. Jag hade hyrt ljudstudion och vi spelade in ljudspåret. Jag hade skrivit ned manus till honom och inspelningen gick smärtfritt. Jag förde sedan in allting i Protools för att redigera det senare.

Nästa dag var inspelningsdagen och jag, Mika och Hanna, den andra skådisen begav oss till Vänersborg där vi skulle vara på den gamla kolerakyrkogården och spela in. Varför jag ville vara där är för att den är vacker och så finns det inte alltför många gravar där så man kan hitta bra ytor att spela in på. Det är också väldigt gamla gravar så att stöta någon anhörig är svårt.

Men att hitta ett bra ställe att filma på var svårt. Vart jag än riktade kameran såg man utanför kyrkogården där det fanns bilar, hus m.m som inte passade in i filmen. I efterhand skulle jag tagit med mig kameran och provfilmat där jag hade tänkt vara. Men det ordnade sig hyfsat. Jag fick placera kameran så det var lite buskage i bakgrunden. Då såg man inte trafiken. Däremot en och annan fotgängare som gick förbi utanför kyrkogården. Så vi fick tajma in scenerna. En miss har jag dock fått i form av en gubbe som går förbi i en scen.

Jag hade skrivit ned noggrant hur alla scener skulle se ut så det gick väldigt smidigt när vi väl kom igång. Jag tror det tog en timma att filma ungefär och jag fick 15 minuters material. Jag var orolig över att det skulle vara för lite men det gick bra. Jag raderade de scener från p2-kortet direkt som jag inte tänkte använda och kvar var bara användbara scener som jag sedan valde mellan.

Någonting jag inte förväntade mig skulle vara så krångligt som det var var att gå från helbild till närbild et.c utan att bryta kontinuiteten eller att få olika vinklar. DET var knivigt. Särskilt då jag lyckats stänga av ”mätningsfunktionen” på kamerans display. Mika och Hanna fick stå väldigt still ett par gånger.

Nä vi var klara gick jag direkt till skolan och förde över klippen från p2kortet till unityservern. Också detta gick smidigt.

 

Redigering:

Först redigerade jag mitt ljud. Jag ville att det skulle låta gammalt och burkigt och lade på en EQ och lekte runt med den. Ljudet distar ganska mycket vilket jag ville. Jag ville att ljudet skulle låta ganska uselt egentligen då jag tycker det passar ihop med resten av filmen bättre.

 

 

Det första jag gjorde var att gå igenom alla klippen och välja de jag skulle använda. Jag grovklippte sedan dessa och klippte ihop. Sedan lade jag in mitt ljudspår med narratörens röst och klippte så att allting skulle hänga ihop. Vissa scener har jag fått korta ned eller dra ut på så att narratören skall stämma in bättre. En scen som var alldeles för kort för narratören ”förs” jag ett par sekunder så ljudet skulle hänga med. Men eftersom jag gjort detta flera gånger i filmen av olika anledningar tyckte jag det passade in. En helt ok nödlösning.

När jag fryser bilden i filmen tog jag och exporterade ut bilder från filmen som jag sedan lade in så det såg ut som om bilden frystes.

Emellan vissa klipp har jag ibland lagt in ett svart tomrum för att markera att vi flyttar oss i tiden.

Klippningen gick ganska snabbt då jag inte har så många korta klipp utan få som är ganska långa.
När jag var helt klar med klippningen lade jag in för och eftertext. Jag tyckte inte om vad Avid hade att erbjuda där så jag gjorde ett antal bilder i photoshop som jag lade efter varandra så de skapar för och eftertext. Då kunde jag styra utseendet bättre.

När allting var klart lade jag på min effekt ”film damage” som jag tagit reda på i förväg att den fanns. Den gör så att filmen ser gammal ut med flimmer, ljusskiftingar och hår som flyger över skärmen. Där kunde man välja en förinställning som också gjorde filmen svarvit. Så jag fick allt jag ville ha med en enda effekt!

 

Musik och Ljud

Nu var det endast talspåret som låg på. Filmen var helt klar och det enda som saknades var musik. Jag letade på allehanda ljudsidor efter musik och ljud som hade kunnat fungera men eftersom jag vill ha speciell sorts musik var det svårt. Till slut hittade jag en skiva på spotify som hette ”silent movie music” som hade ett antal spår som var perfekta! Dock fanns inte skivan någonstans att få tag i så jag rippade de låtar jag ville ha direkt från spotify. På skivan fanns också ett antal ljudeffekter som jag använt mig av. Allt mitt ljud förutom talspåret kommer från den skivan. Dock inte den låt jag lade på som spelas under eftertexterna. Det är Moonlight Serenade av Glenn Miller. Men den är tillåten att användas på youtube om man har en liten reklambanner som kommer upp.
Musik har jag testat mig fram och provat vad som passar bäst. Viss musik kanske man inte tycker passar in i en zombiedödar-film men jag gillar kontrasten som skapas.

 

 

 

Exportering

Exporteringen bråkade jag med ett tag i programmet Sorenson där det visade sig att endast en kunde använda sig av det åt gången. När jag sedan exporterade ut via quicktime i Avid själv gick det galant. Med hög kvalité fick jag en fil som var strax över en GB stor och då fick jag sänka kvalitén lite. Då blev det ca en halv GB stor som passar till youtube. Kvalitén var bra och jag var nöjd.
Dock blev kvalitén oerhört mycket sämre på youtube. Fortfarande godtagbar men jag tror att jag i framtiden kommer komprimera filmen så den hamnar på strax under en GB och se om den blir bättre när jag då laddar upp den online.

 

Lina Eriksson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0