Säljö, kapitel 1-3

Dessa kapitel känns som en introduktion och tar upp hur vi idag ser på lärande. Något av det första jag finner intressant är hur Säljö tar upp hur lärandet utvecklats från förr. Att det då var viktigare att lära sig saker utantill. Gehör, rabbla datum, texter m.m Detta behöver vi inte på samma sätt idag med vår enorma tillgång till böcker, internet m.m Information finns så mycket mer lättilgängligt idag. Något jag tycker är positivt samtidigt finner vissa svårigheter med. Det har sagts att barn blir sämre och sämre på att skriva och stava och ett uttal gjordes om att "Det behöver de inte längre då det finns rättstavningsprogram i datorn"
Kan det vara så att vi förlorar på att ha så många hjälpmedel? Eller kommer vi helt enkelt inte behöva kunna stava korrekt då man kommer ha tillgång till rättstavningsprogram vart man än befinner sig?


Sälja tar också upp en skillnad i hur man ser på lärande i två olika länder. han använder USA och Japan i exemplet då de har en syn på lärande som skiljer sig mycket från varandras. I USA läggs vikten på resultatet av ditt lärande. Det du uppnått som slutresultat är det du bedöms efter och barnen pressas mer eller mindre in i samma mall. I Japan ser man mer till eleven som individ och hur man skall göra för att få den att uppnå maximalt resultat med de förutsättningar man har och hur man lär sig.

Jag tycker Japans sätt att lära ut är att föredra då vi alla har olika sätt att lära oss på. Vi har olika begåvningar och sättet skolan vill att vi skall lära oss på är som att försöka som tidigare nämnt pressa in oss i samma mall. Japans system tar hänsyn till individen och dess förutsättningar för att på så sätt nå ett resultat som får din inlärning att fungera.

Jag tror många av oss som barn suttit på "kvartsamtal" i yngre skolåldern och fått höra att det går väldigt bra i dessa och dessa ämnen men att man saknar hamnar efter i något ämne. Vad man då får som råd är att jobba mer hemma och komma i kapp. Kämpa mer.
Men är det rätt sätt att gå tillväga? Handlar det inte oftast om att det är just sättet man får lära sig på som brister? Genom att lägga ned extra tid på det området vi falnar på ger oss inte lika mycket som att försöka se just varför det är vi inte lär oss lika mycket som i de andra ämnena. Kan man variera sättet vi lär oss på? Pröva nya saker?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0